Bij Van der Gucht waren ze niet op zoek naar “een virtuele tour”. Echter toen Kim – Marketeer in het bedrijf – naar een virtuele showroom werd begeleid als inspiratie bij het kiezen van een kastoplossing, ontstond de gedachte dat dit wel eens een bijzonder handige werktool voor de houtshop zou kunnen zijn. Toen men eenzelfde toepassing ook zag bij een ander type showroom ging de bal aan het rollen en werden de gesprekken met 3DWalk aangevat.
Laetitia Van der Gucht vertelt…
Een “win” voor zowel onze professionele als onze particuliere klanten
Zowel voor particulieren als voor vakmensen bleek een verlengde van de echte showroom veel opportuniteiten te bieden. En de showroom was net aangepast en volledig gerenoveerd, ideaal moment dus om aan de slag te gaan.
Openingsuren showroom
Bezichtiging van de showroom is enkel mogelijk op momenten dat de zaak is geopend. Voor vakmannen is die tijdsspanne niet altijd haalbaar omdat ze op dat moment zelf volop aan de slag zijn. Zij maken ’s avonds offertes of bezoeken hun klanten. Superhandig voor hen om de virtuele showroom als begeleidingstool te gebruiken, te tonen wat de mogelijkheden zijn en op die manier de eindklant een reëel beeld te bieden van het beoogde eindresultaat.
Website en webshop
Bovendien werd de 3DWalk-Through gelinkt aan de website en webshop. De eindklant zelf kan ook de virtuele toonzaal bezoeken, maar krijgt andere, particuliere prijzen te zien zodat er geen wrijving ontstaat tussen beide doelgroepen.Het gamma is heel groot en voor de particulier is het ook bijzonder handig om al eens op zijn gemak te snuisteren en oplossingen ontdekken, inspiratie opdoen.
Comfortabel op afstand
Zelfs wanneer hij de showroom al eens bezocht heeft of een offerte ontvangen, kan hij toch nog eens op zijn gemak “teruggaan” en de verschillende oplossingen bekijken en vergelijken. Bezoekers hebben dus – ook vanuit hun comfortabele thuisomgeving – een virtuele verkoper die hen helpt met meer informatie tijdens de virtuele rondwandeling.
De virtuele showroom als verlengde van de werkelijke…
zowel vóór, tijdens, als na een fysiek bezoek
Voor houtshop VDG is de virtuele showroom absoluut geen vervanging, maar een echt verlengde van de werkelijke.
Het is een duidelijk EN-EN verhaal.
Moeilijk te capteren of en hoeveel klanten al eens online zijn gaan kijken alvorens fysiek langs te komen. Of exact in welke fase van het koopproces ze de virtuele tour gebruiken. Wel is duidelijk dat het gebruik ervan voor meerdere noden een heuse oplossing biedt
Omni-channel tool als deel van de totale marketingstrategie
In onze nieuwsbrieven nemen we de 3DWalk-through al wel mee.
Ook hebben we via een FB-post uitgenodigd om de virtuele tour te ontdekken. Zeer zeker kunnen we de inzet nog sterk verhogen om er nòg meer uit te halen. Hierbij denken we ook aan het opzetten van een campagne specifiek gericht op de virtuele showroom.
Ook willen we onze toonzaalverkopers aanmoedigen om klanten (zowel particulieren als vakmensen) consistent te verwijzen naar deze krachtige extra tool. Dit gaat de online bezoeken alleen maar ten goede komen
En we zien nog veel meer mogelijkheden :
- Onze verkoopschermen in de winkel kunnen ingezet worden
- Zo zijn we ook in voorbereiding van een folder waarin de virtuele tour ook in de kijker wordt gezet.
- Tijdens de personeelsvergadering nemen we ook de virtuele showroom mee aan de vergadertafel om bepaalde topics te kaderen of wijzigingen te documenteren. Vroeger maakten we hiervoor gebruik van foto’s, maar dan is het moeilijk de juiste hoek of exacte locatie weer te geven. Met deze slimme tool zijn we eigenlijk fysiek ter plaatse!
- Verder staat ook op de planning om in de handtekeningen van de mails ook de link naar de 3DWalk-Through op te nemen.
- Een QR-code op een sticker aan de inkomdeuren kan handig zijn voor bezoekers die op een gesloten moment voor de deur staan. Ook kan zo’n code worden gebruikt op diverse offline communicatie, zoals folders, brochures, visitekaartjes,…
- De verkopers in de showroom en overige personeel moeten we stimuleren om klanten te tonen (samen mèt de klant in de showroom) hoe ze thuis ook nog rustig in de toonzaal kunnen rondlopen.
Het blijft een “Work in Progress”. Er zijn zoveel kanalen waar we de brug tussen de virtuele en de werkelijke realiteit kunnen slagen. Dat maakt het zoveel meer dan “Nice to have”: wij maken er een heuse renderende omni-channel tool van!
Google Analytics
Daar is best nog wat werk aan de winkel, de mogelijkheden om diverse rapporten op maat op te zetten zijn enorm. Zo zullen we de verschillende flows kunnen traceren en aldus onze campagnes bijsturen om gerichter bezoekers te bereiken.
Een eerste inzicht is al wel verrassend positief: Op een maand tijd hadden meer dan 250 bezoekers de showroom-link op de homepage aangeklikt. Op een andere pagina van de site bleek dit “slechts” 150 bezoeken te zijn. Duidelijk dat de virtuele rondleiding een heuse trigger is voor bezoekers, en onze verwachtingen waarmaakt.